כניסה
תס"ק ים > אבטחת הסחר הבינ"ל

אבטחת הסחר הבינ"ל

​​​רב מדינות העולם מעודדות סחר בינלאומי חופשי עימן ובעשורים האחרונים גדל הסחר הבינלאומי, והסחר הימי בפרט. גורמים שונים מארגוני טרור ועד קבוצות מהפכניות שונות מנסים לנצל הסחר להעברת אמצעי לחימה שונים ממדינה למדינה או לפגוע באזרחים תמימים העוסקים בסחר.

כדי למנוע ניצול הסחר הבינלאומי למטרות אלה הרחיבו מדינות שונות את אמצעי הבטיחות וכן יזמו שיתוף פעולה בין לאומי להבטיח את כל שרשרת האספקה בסחר. ארגון המכס הבינלאומי אף הוא נרתם לנושא.
להלן רשימת התוכניות הקיימות נכון לעכשיו (אוגוסט 2010).

תוכנית לאבטחת מכולות:

  • Mega-port - מערכת לזיהוי חומרים רדיואקטיביים בעלי קרינת גמא ונויטרון הנפלטת ממטען המשונע בנמלים.
  • CSI (Container Security Initiative) - פרופייליג בטחוני + שיקוף למכולות במדינות המייצאות לארה"ב.

תוכניות לאבטחת שרשרת הסחר:

  • WCO SAFE (Framework of Standards to Secureand Facilitate Trade)
  • C-TPAT (U.S. Customs-Trade Partnership AgainstTerrorism)
  • AEO (Authorized Economic Operator)
  • Import Control System ICS

יתרונות וחסרונות:

  • תהליכים אלו מאפשרים ליצואן הישראלי עמידה בזמני אספקה.
  • הקטנת עלויות בחו"ל ליבואנים הרוכשים סחורה שיוצאה מישראל.
  •  הקטנת עלויות ליבואנים בישראל - שחרור מהיר ללא בדיקה.
  •  היצואן ו/או בא כוחו נדרשים להקדים את הפעילות טרום יצוא.
  • כל גורמי קהילת הסחר אמורים להרחיב את שעות הפעילות.
  • נמלי הים בישראל הופכים לנמלי - שטעון אטרקטיביים בהובלת מכולות.
  • אמינות ליצואנים ולגורמי התובלה בישראל.