פרויקט נמל הדרום

נמל הדרום באשדוד-מיזם תשתית מן החשובים למשק יצא לביצוע בסוף שנת 2014. הפעלתו צפויה במהלך שנת 2021 ועמה תתווסף תשתית חיונית לסחר הישראלי, תחל תחרות בענף הנמלים ועמה התייעלות ושיפור השירות ליצואנים, ליבואנים, לתעשיינים ולספנות.

מיזם תשתית עתיר השקעה זה יהווה מנוע צמיחה חדש לעיר אשדוד, לישובים סביבה ולאזור הדרום. סביב נמל הדרום יתמקמו מרכזים לוגיסטיים בפארקי תעשייה מודרניים, והוא יתרום ליצירת מקומות תעסוקה רבים באזור.
 

הנמל החדש מתוכנן להגדיל את קיבולת נמלי הים של ישראל במענה לגידול בסחר ולצרכי המשק. בנוסף, יאפשר הנמל החדש את פקידתן של אניות הענק החדישות והידידותיות לסביבה. אניות גדולות שאינן יכולות לפקוד את ישראל כיום בשל גודלן, וזאת כשנמלים אחרים באזור כבר ערוכים להן.  המטענים המיועדים לישראל המצויים באניות אלה נפרקים  בנמלים אחרים באזור ומשם הם משונעים ארצה באניות קטנות המכונות אניות הזנה, הליך המייקר את שינוע הסחורות . נמל הדרום יבטיח את מזעור תלותה של ישראל בנמלים זרים באזור. הודות לקווי הספנות העיקריים שיפקדו את נמל הדרום, הייצוא הישראלי יגיע במהירות ללקוחות חדשים ולשווקים באסיה, באירופה ובארצות הברית. קווי הספנות יביאו את תוצרת ישראל למדינות שונות, ומגוון של מוצרים מכל רחבי העולם יגיעו במהירות לכל בית בישראל.

הקמתם של הנמלים החדשים באשדוד ובחיפה אושרה ע"י ממשלת ישראל שאף אימצה את המלצת הועדה להורדת יוקר המחיה (ועדת טרכטנברג), בדבר קידום הרפורמה בנמלים ויצירת התחרות החיונית כל כך בענף הנמלים ובמרחב של כל נמל- באמצעות הקמת נמלים מתחרים. תחרות אשר תוביל להתייעלות ולשיפור השירות וממנה ייהנה הציבור כולו. עם הפעלת הנמלים החדשים יוכלו היצואנים והיבואנים לבחור היכן לקבל את השירות.

עבודות ההקמה מתקדמות

במכרז הבינלאומי לביצוע העבודות הימיות להקמת הנמל החדש זכתה חברת PMEC - Pan Mediterranean Engineering מסין. העבודות נמצאות לקראת סיום ובהתאם ללוחות הזמנים. תחילה הוקם רציף עבודה חדש לשינוע חומרי גלם אל אזורי העבודות בים. הושלמו עבודות להקמת שוברי הגלים הראשי והמשני ובנמל העבודה, בים פתוח, באורך כולל של 2.6 ק"מ. פלטפורמת ענק שנבנתה במיוחד לפרויקט השלימה עבודתה לאחר שהחדירה אלפי עמודות חצץ בתוואי שוברי הגלים לחיזוק קרקעית הים. הושלמו עבודות להקמת רציפי עגינה באורך של כ- 1,600 מטר שכוללות החדרת עשרות אלפי טונות של שיגומי פלדה ליצירת קירות הרציפים, יציקת מאות כלונסאות בטון, יציקת קילומטרים של קורת חזית הים המאסיבית, התקנת כ- 3 קילומטרים של מסילות עגורן והתקנת מאות אביזרי רציף. לשובר גלים המשני חוברה רצועת קיסונים באורך של 500 מטרים (מבני בטון ימיים אשר היוו הגנה זמנית מפני כוחות הים בתקופת הביצוע ומשמשים כקיר תומך למילוי החול בטרמינל) שהושלמה, ולצידה מוקם בימים אלו הרציף המערבי הפתוח המורכב ממאות צינורות פלדה המוחדרים עשרות מטרים מתחת לקרקעית הים ועליהם נוצקה רצפת הבטון המאסיבית של הרציף שתשמש  לנשיאת המכולות והמנופים. העבודות למילוי מתחם הנמל והידוקם הסתיימו. עבודות הקמת תחנת השנאה מתח עליון בעורף הנמל הסתיימו והיא חוברה לרשת החשמל הארצית.



הפעלת נמל הדרום

הנמל החדש יופעל ע"י חברת הפעלה בינלאומית- חברת TIL - Terminal Investment Limited SA משוויץ, מן המובילות בעולם בתחום הפעלת מסופי מכולות ומטענים. חברת נמלי ישראל מסרה עד כה כ-470 דונם משטח הנמל למפעיל לשם היערכותו להקמת התשתיות העליונות, בכלל זה, מבנים, מערכות תשתיות חשמל ותקשורת, אספלט ועוד. במהלך השנה נמסרו 400 מטרים ברציף הראשי ושטחים נוספים.

נתוני נמל הדרום

חברת נמלי ישראל מקימה את נמל הדרום בשני שלבים, השלב העיקרי הינו תכנית הפיתוח הנוכחית (שלב א'). הרחבתו של הנמל לשלב השני תתבצע בעתיד בהתאם לצרכי המשק ולהתפתחויות הסחר.

מסמך pdfלמידע על הפרוייקט והתקדמותו ספטמבר 2017

דף אינטרנטלצפייה ב​התקדמות בנייית הרציפי​ם נמל הדרום באשדוד 2020​​

לצפייה בהתקדמות הקמת שני הנמלים החדשים ספטמבר 2017

לצפייה בהקמת נמל הדרום נובמבר 2016

דף אינטרנטלצפיה בגלריית תמונות